AAU-forsker skal lede interna­tionalt ark­tisk forsknings­netværk

Lagt online: 18.01.2024

Lektor Lill Rastad Bjørst fra Aalborg Universitet bliver faglig leder på Fulbright Arctic Initiative IV og skal de kommende år vejlede forskere, der arbejder med problemstillinger i Arktis.

AAU-forsker skal lede interna­tionalt ark­tisk forsknings­netværk

Lagt online: 18.01.2024

Af Alice Damgaard Sprotte, Kommunikation og Public Affairs

Lektor i arktiske studier Lill Rastad Bjørst fra Institut for Kultur og Læring bliver faglig leder på Fulbright Arctic Initiative IV. Her skal hun i samarbejde med en anden internationalt anerkendt forsker, Dr. Elizabeth Lynne Rink fra Montana State University, stå for den faglige ledelse i 2024-26. Deres primære opgave bliver at vejlede de forskere, der modtager et legat til at deltage i forskningssamarbejdet om Arktis de kommende år.

Lill Rasted Bjørsts forskning i Arktis og Grønland begyndte allerede, da hun var ph.d.-stipendiat. Hun har i flere år været en stor drivkraft i Arktisforskningen på AAU, hvor hun blandt andet har været med til at starte AAU Arctic. Derudover har hun været central i at samle forskere på tværs af universiteter og lande til fælles indsatser såsom Polarforskerdagen og den første Greenland Science Week

De seneste år har hun særligt forsket i klimaforandringer og grøn omstilling i Grønland, og hun har været leder i flere større forskningsprojekter. Dette førte til, at hun for nyligt er blevet videnskabelig leder af Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultets store signaturinitiativ omkring grøn forskning, 'Green Societies', hvor over 90 forskere fra de seks SSH-institutter er engageret.

Fulbright er et internationalt uddannelses- og forskningsprogram, og Fulbright Arctic Initiative samler akademikere og forskere på tværs af den arktiske region for til at bidrage til et bæredygtigt og sikkert Arktis. Sammen skal de bidrage til at løse problemstillinger som klimaforandringer, og de skal finde praktiske løsninger, der bygger fællesskab og forbedrer livet for dem, der lever i Arktis.

Forskere har mulighed for at søge legat til Fulbright Arctic Initiative IV. Der er deadline 1. marts 2024.