Nyhed
Forskere inviterede til konference om test og inklusion på Christiansborg
Lagt online: 17.05.2023

Nyhed
Forskere inviterede til konference om test og inklusion på Christiansborg
Lagt online: 17.05.2023

Forskere inviterede til konference om test og inklusion på Christiansborg
Nyhed
Lagt online: 17.05.2023

Nyhed
Lagt online: 17.05.2023

Ca. 100 politikere, repræsentanter for Børne- og Undervisningsministeriet, skoler, partnerskabet Sammen om skolen, kommuner, interesseorganisationer, tænketanke og forskningsinstitutioner var mødt frem, da en gruppe forskere fra CfU ved Institut for Kultur og Læring, Christian Ydesen, Alison Louise Millner, Tali Aderet-German, Ezequiel Gomez Caride og Youjin Ruan, den 21. april afholdt en konference om test og bedømmelse i grundskolen i Fællessalen på Christiansborg. Her præsenterede de resultaterne af et internationalt forskningsprojekt og deres egne erfaringer i forhold til bedømmelses- og inklusionspraksisser i Argentina, Danmark, England, Israel og Kina.
Uddannelse er en fælles opgave
Ud over de fem forskere bidrog også en række prominente navne fra den internationale forskningsverden til konferencen. Lederen af UNESCO’s Global Education Monitoring Report, Manos Antoninis, fortalte således om den globale situation i forhold til test og inklusion, og hvordan UNESCO arbejder med området, mens professor Felicitas Acosta fra Universidad National de General Sarmiento i Argentina, dr. Avi Allalouf fra National Institute for Testing and Evaluation i Israel, professor Tom Popkewitz fra University of Wisconsin-Madison i USA og professor Roger Slee fra University of Leeds i Storbritannien delte refleksioner om forskningsområdet.
Afslutningsvist lagde professor Peter Dahler-Larsen fra Københavns Universitet og formand for ekspertgruppen for de nye Folkeskolens Nationale Færdighedstest med et kort indlæg op til debat om fremtidens danske folkeskole.
FAKTA
- Forskningsprojektet, Adgangsmuligheder til uddannelse i krydsfeltet mellem test og inklusion, blev støttet af Danmarks Frie Forskningsfond og løb fra 2019-2022
- Deltagerne i projektet er Christian Ydesen, Alison Louise Millner, Tali Aderet-German, Ezequiel Gomez Caride og Youjin Ruan
- Projektets resultater er samlet i en bog, Educational Assessment and Inclusive Education – Paradoxes Perspectives and Potentialities, som netop er udgivet på forlaget Palgrave Macmillan
- Læs mere om resultaterne i denne korte brochure