Spring til indhold.

Nyhed

Forskere inviterede til konference om test og inklusion på Christiansborg

Lagt online: 17.05.2023

Fredag den 21. april præsenterede en gruppe forskere fra Center for Uddannelsesforskning (CfU) resultaterne af et internationalt forskningsprojekt om test og inklusion i grundskolen ved en konference i Fællessalen på Christiansborg. Her inviterede de også deltagerne til debat om fremtidens folkeskole.

Nyhed

Forskere inviterede til konference om test og inklusion på Christiansborg

Lagt online: 17.05.2023

Fredag den 21. april præsenterede en gruppe forskere fra Center for Uddannelsesforskning (CfU) resultaterne af et internationalt forskningsprojekt om test og inklusion i grundskolen ved en konference i Fællessalen på Christiansborg. Her inviterede de også deltagerne til debat om fremtidens folkeskole.

Ca. 100 politikere, repræsentanter for Børne- og Undervisningsministeriet, skoler, partnerskabet Sammen om skolen, kommuner, interesseorganisationer, tænketanke og forskningsinstitutioner var mødt frem, da en gruppe forskere fra CfU ved Institut for Kultur og Læring, Christian Ydesen, Alison Louise Millner, Tali Aderet-German, Ezequiel Gomez Caride og Youjin Ruan, den 21. april afholdt en konference om test og bedømmelse i grundskolen i Fællessalen på Christiansborg. Her præsenterede de resultaterne af et internationalt forskningsprojekt og deres egne erfaringer i forhold til bedømmelses- og inklusionspraksisser i Argentina, Danmark, England, Israel og Kina.

Vi har i forskningsprojektet set nærmere på både politik og praksis i forhold til brug af test i uddannelsessystemet og de tiltag, der findes i de enkelte lande i forhold til at skabe et inkluderende uddannelsessystem. Vi har bl.a. fundet ud af, at samspillet mellem test og inklusion kan medføre en række paradokser, der får betydning for den måde, hvorpå der testes og inkluderes i praksis i grundskolen.

Professor og leder af forskningsprojektet Christian Ydesen.

Uddannelse er en fælles opgave
Ud over de fem forskere bidrog også en række prominente navne fra den internationale forskningsverden til konferencen. Lederen af UNESCO’s Global Education Monitoring Report, Manos Antoninis, fortalte således om den globale situation i forhold til test og inklusion, og hvordan UNESCO arbejder med området, mens professor Felicitas Acosta fra Universidad National de General Sarmiento i Argentina, dr. Avi Allalouf fra National Institute for Testing and Evaluation i Israel, professor Tom Popkewitz fra University of Wisconsin-Madison i USA og professor Roger Slee fra University of Leeds i Storbritannien delte refleksioner om forskningsområdet.

Afslutningsvist lagde professor Peter Dahler-Larsen fra Københavns Universitet og formand for ekspertgruppen for de nye Folkeskolens Nationale Færdighedstest med et kort indlæg op til debat om fremtidens danske folkeskole.

Vores undersøgelse peger på, at det er vigtigt at sikre, at bedømmelsesdata bruges som et pædagogisk værktøj til lærer-elev-udvikling i stedet for forvrængede repræsentationer af succes og fiasko. Samtidig ser vi, at en afkobling mellem politikker, beslutninger og erfaringer kan have en negativ indvirkning på både bedømmelses- og inklusionspraksisser. Det er derfor vigtigt, at politikere og de øvrige aktører i skolen samtænker inklusion og bedømmelsespraksisser og -teknologier både organisatorisk, på den enkelte skole og helt ned i det enkelte klasseværelse. Derudover er det vigtigt at understrege, at uddannelse ikke kan ses som noget, der er afgrænset til skoleaktiviteter. Uddannelse er en fælles opgave for hjem, skole og fællesskaber, og det må underbygges af politiske tiltag.

Christian Ydesen.

FAKTA

- Forskningsprojektet, Adgangsmuligheder til uddannelse i krydsfeltet mellem test og inklusion, blev støttet af Danmarks Frie Forskningsfond og løb fra 2019-2022
- Deltagerne i projektet er Christian Ydesen, Alison Louise Millner, Tali Aderet-German, Ezequiel Gomez Caride og Youjin Ruan
- Projektets resultater er samlet i en bog, Educational Assessment and Inclusive Education – Paradoxes Perspectives and Potentialities, som netop er udgivet på forlaget Palgrave Macmillan
-  Læs mere om resultaterne i denne korte brochure