Spring til indhold
Forside

Nyhed

Forskere vil lette unges overgang fra gymnasie til universitet

Lagt online: 07.08.2023

I et aktuelt projekt har seks forskere fra Institut for Kultur og Læring undersøgt de udfordringer, engelskstuderende oplever i overgangen fra gymnasiet til en videregående uddannelse. De peger i den forbindelse på, at de studerende mangler mere indgående viden om engelskuddannelsernes indhold og faglige sammenhænge, særligt på 1. semester. Projektets resultater vil bl.a. blive brugt i planlægningen af det kommende 1. semester på SIV Engelsk og Engelsk Almen.

Nyhed

Forskere vil lette unges overgang fra gymnasie til universitet

Lagt online: 07.08.2023

I et aktuelt projekt har seks forskere fra Institut for Kultur og Læring undersøgt de udfordringer, engelskstuderende oplever i overgangen fra gymnasiet til en videregående uddannelse. De peger i den forbindelse på, at de studerende mangler mere indgående viden om engelskuddannelsernes indhold og faglige sammenhænge, særligt på 1. semester. Projektets resultater vil bl.a. blive brugt i planlægningen af det kommende 1. semester på SIV Engelsk og Engelsk Almen.

Hvert år dropper mange studerende efter blot få måneders studier på en videregående uddannelse ud. En af forklaringerne er, at overgangen fra gymnasiet til en videregående uddannelse kan være svær. Det håber lektor Lise-Lotte Holmgreen, professor Peter Kastberg, lektor Kristine Bundgaard, lektor Marie Møller Jensen, lektor Robert Christian Thomsen og lektor Jens Kirk fra Institut for Kultur og Læring på Aalborg Universitet (AAU) at kunne ændre på med et aktuelt projekt, ”Fra engelsk til engelsk: Udfordringer i overgangen mellem ungdoms- og videregående uddannelser”. I projektet har forskerne i samarbejde med undervisere fra Nørresundby, Aalborghus og Hasseris Gymnasium taget udgangspunkt i to uddannelser, SIV Engelsk og Engelsk Almen, som sidste år begge oplevede et større frafald blandt 1. semesterstuderende.

 

Både den pædagogiske, diskursive og didaktiske tilgang er anderledes på universitetet, end de studerende kender fra gymnasiet. Vi har derfor ønsket at se nærmere på, hvad gymnasieelevernes forventninger til et universitetsstudie er, og hvordan vi som undervisere kan imødekomme de unges forventninger. Derudover har vi også ønsket at vise, hvad engelsk som fag er, og hvad engelsk som selvstændig kompetence kan.

Lektor Lise-Lotte Holmgreen, leder af projektet

Undervisningen på et semester skal hænge sammen
Som led i projektet har gymnasieelever med engelsk på A-niveau deltaget i undervisningsforløb på AAU og har også løst opgaver mellem undervisningsgangene. Forskerne har i den forbindelse præsenteret udvalgte områder fra SIV- og Engelskuddannelserne, som er blevet koblet til elevernes hverdag på gymnasiet. Nogle af eleverne har f.eks. arbejdet med markedskommunikation i forbindelse med en studietur til Toscana, mens andre har arbejdet med sproglig variation inden for temaet ’Scottishness’. Derudover har forskerne inviteret lærere fra de tre gymnasier til et arrangement med fokus på de forskellige måder, man i henholdsvis gymnasiet og på universitetet arbejder med de samme faglige begreber.

Vi har gennem projektet fået en meget større forståelse for, hvad vi gør, og hvordan de forskellige kurser, vi har på et semester, kan virke som fragmenterede oplevelser for de studerende. Vi skal derfor i fremtiden blive meget bedre til at tænke i helheder, så de nye studerende forstår, hvordan kurserne og fagelementerne hænger sammen. Vi er også blevet opmærksomme på, at en undervisningstime i gymnasiet har flere og kortere undervisningssekvenser afløst af par- og gruppearbejde, end vi normalt har på universitetet, og derfor nyttede det f.eks. ikke, at vi som led i projektet holdt forelæsning i en time. Det er også en erfaring, vi vil tage med videre. Samtidig har det været en positiv oplevelse at tale fag på tværs af institutioner og at samarbejde med netværket på gymnasierne.

Lektor Lise-Lotte Homgreen

Resultaterne af projektet inddrages nu i planlægningen af det kommende 1. semester på både SIV Engelsk og Engelsk Almen. Derudover har forskerne udarbejdet præsentationer til Det Nationale Center for Fremmedsprog, som har støttet projektet, så undervisere på landets øvrige videregående uddannelser i fremtiden kan lade sig inspirere af undervisningsforløbet og resultaterne. Forløbet for gymnasieelever på SIV og Engelsk Almen fortsætter i efteråret.

FAKTABOKS

- Projektet, ”Fra engelsk til engelsk: Udfordringer i overgangen mellem ungdoms- og videregående uddannelser” startede den 1. september 2022 og afsluttes 31. august 2023
- Deltagerne i projektet er: lektor Lise-Lotte Holmgreen, professor Peter Kastberg, lektor Kristine Bundgaard, lektor Jens Kirk, lektor Robert Christian Thomsen og lektor Marie Møller Jensen fra Institut for Kultur og Læring på AAU samt Karen Bjørnbak Andersen fra Aalborghus Gymnasium, Kristine Ahlmann Hjuler fra Nørresundby Gymnasium og Astrid Kallesøe Pedersen fra Hasseris Gymnasium
- Projektet er støttet med 261.580 kr. af Det Nationale Center for Fremmedsprog
- Institut for Kultur og Læring har støttet, at projektet kan fortsætte til efteråret.