At ændre praksis nedefra og op
Denne viden om læring løb som en rød tråd gennem uddannelsen. Ofte havde Geske Marie tænkt, at man skal virkelig langt op i systemet for at ændre praksis. Denne antagelse blev udfordret på kurset fra de medstuderende og i undervisningen.
De læste om teorier, der beskrev, hvordan praksis kan ændres via medarbejdere, som gør andet end det vante. Det blev et vendepunkt for Geske Marie, fordi det gav hende troen på at gøre det anderledes:
”Vi skulle løse en opgave omkring borgernes handleplaner i samarbejde med myndighederne, bostederne og de pårørende én gang årligt. Jeg fik mine kollegaer med på, at vi skulle prøve at kigge på den opgave, som alle synes var var meget op ad bakke og foregik hen over hovedet på borgeren. Vi begyndte derfor at arbejde med, at borgerne skulle tegne nogle handleplaner.”
Dette valg gjorde en tidligere tung opgave til en lettere leg for borgerne og personalet, og nu er det almindelig praksis. Denne tilgang til arbejdslivet gav i det hele taget en fornyet energi, og Geske Marie mener, at hun har fået et helt andet arbejde.
Hele arbejdsgruppen fik et løft, og når Geske Marie kom retur fra seminarer i Aalborg, blev hun budt velkommen af duftende mandagskaffe og lyttende ører. De ville vide alt, hvad hun havde lært:
”Jeg synes virkelig, det var en gave, at jeg fik lov at være der. Det var også rigtig krævende og rigtig hårdt. Det tog tid at tage tingene ind, men jeg var altid meget opløftet, når jeg kom hjem fra vores weekender. Vi var på en lille ø, hvor vi bare kunne suge til os af inspiration og idéer.”
Geske Marie mindes en helt særlig vejleder, Julie Borup Jensen, som kom og besøgte Karavana:
”Jeg fik en vejledningstime, og så ville hun gerne lige se, hvad jeg arbejdede med. Det føltes helt fantastisk, at hun var interesseret i det. Hun arbejdede med det musiske, og det giver en særlig vægt bagved, når hun så fortæller om sine forskningsprojekter.”
Tag imod inspirationen
Geske Marie har et godt råd til dem, der overvejer at starte eller starter på KREA:
”Vælg fysisk fremmøde til uddannelsen og ta’ imod inspiration og undervisning uden nødvendigvis at tænke på, hvad du lige får ud af dét og dét oplæg. Tag summen af det hele med og så tro på, at det hen ad vejen ligesom synker ind, for det gør det.”
Vil du også have viden om innovation og læring som Geske Marie, så du kan implementere det på din arbejdsplads? Læs mere om masteruddannelsen i Læreprocesser med specialisering i Innovation og Kreativt Læringsdesign her og ansøg her inden d. 7. januar 2026