Spring til indhold.

Nyhed

Geske Marie vendte udfordringer til udveje

Fra den ene dag til den anden stod Kunstnerhuset Karavana overfor store udfordringer. En ny borgergruppe med større behov for støtte end de tidligere og fire pædagoger til 30 voksne med nedsat fysisk og psykisk funktionsevne. Opgaven virkede som et uoverstigeligt bjerg. Men ikke med de redskaber, Geske Marie Skot-Hansen havde fået.

Af Freja Bente Skinnerup, studentermedhjælper ved SSH EVU-enheden

Geske Marie Skot-Hansen startede på Master i Læreprocesser med specialisering i Innovation og Kreativt Læringsdesign (KREA). Her arbejdede hun løsningsorienteret med læring, og hos Karavana gik de derfor fra et individuelt undervisningsperspektiv til et gruppeundervisningsperspektiv. 

Dette bragte mere trivsel hos både borgere og personale, mener Geske Marie, som har arbejdet der i 16 år:

Der går ikke en dag på mit arbejde, hvor vi ikke har fat i de projekter, som jeg bragte ind på arbejdspladsen.

Geske Marie Skot-Hansen

Gruppefokus gav overskud

Geske Marie er både uddannet pædagog og før det uddannet på Danmarks Designskole i København. Hun forener det kunstneriske og pædagogiske i spændende processer for borgerne.

Geske Marie har lært, at det giver meget mere overskud og trivsel til alle, når borgerne hos Karavana får lov at lave morgengymnastik og synge morgensang sammen:

”Borgerne har det bedre, og vores arbejdsmiljø er blevet bedre. Vi har fået mere overskud og mere tid til opgaverne.”

Hun havde brug for værktøjer til det pædagogiske arbejde med borgerne. De har deres eget udtryk og egne kompetencer, og på KREA fik hun et helt andet blik på, hvordan man kunne løse opgaver:

”Jeg blev inspireret på masteruddannelsen. Vi kunne ikke nå omkring alle, når vi arbejdede så individuelt. Derfor satte vi vores borgere sammen i grupper af 3-4 stykker, og det gav et helt andet rum til læring og udfoldelse.”

Gennem masteruddannelsen blev Geske Marie klædt på til at forstå, hvorfor bestemte tiltag virker. Hun blev præsenteret for forskning og teori, som understøttede hverdagen med borgeren i centrum. 

Særligt én borger profiterede af dette. Hver dag havde denne borger svært ved at komme til tiden. Alle ville gerne hjælpe og inddrage borgeren, men hvordan kunne det praktiseres? Hvert år sad de til handleplansmøder og var enige om, at det skulle ændre sig, men så fik Geske Marie en idé: 

Da vi begyndte at arbejde med de her handleplaner på en ny måde, hvor motivationsmålet var først, så hjalp det. Borgeren ønskede at spille musik til morgenmødet. Da han fik det ønske som sin handleplan, kom han til tiden. Han havde madpakke med og magtede samspillet med de andre borgere. Vi havde ikke kunne gøre det, uden at jeg havde taget uddannelsen, fordi jeg stod meget bedre teoretisk og i forhold til at turde det.

Geske Marie Skot-Hansen

At ændre praksis nedefra og op

Denne viden om læring løb som en rød tråd gennem uddannelsen. Ofte havde Geske Marie tænkt, at man skal virkelig langt op i systemet for at ændre praksis. Denne antagelse blev udfordret på kurset fra de medstuderende og i undervisningen. 

De læste om teorier, der beskrev, hvordan praksis kan ændres via medarbejdere, som gør andet end det vante. Det blev et vendepunkt for Geske Marie, fordi det gav hende troen på at gøre det anderledes: 

”Vi skulle løse en opgave omkring borgernes handleplaner i samarbejde med myndighederne, bostederne og de pårørende én gang årligt. Jeg fik mine kollegaer med på, at vi skulle prøve at kigge på den opgave, som alle synes var var meget op ad bakke og foregik hen over hovedet på borgeren. Vi begyndte derfor at arbejde med, at borgerne skulle tegne nogle handleplaner.”

Dette valg gjorde en tidligere tung opgave til en lettere leg for borgerne og personalet, og nu er det almindelig praksis. Denne tilgang til arbejdslivet gav i det hele taget en fornyet energi, og Geske Marie mener, at hun har fået et helt andet arbejde. 

Hele arbejdsgruppen fik et løft, og når Geske Marie kom retur fra seminarer i Aalborg, blev hun budt velkommen af duftende mandagskaffe og lyttende ører. De ville vide alt, hvad hun havde lært:

”Jeg synes virkelig, det var en gave, at jeg fik lov at være der. Det var også rigtig krævende og rigtig hårdt. Det tog tid at tage tingene ind, men jeg var altid meget opløftet, når jeg kom hjem fra vores weekender. Vi var på en lille ø, hvor vi bare kunne suge til os af inspiration og idéer.” 

Geske Marie mindes en helt særlig vejleder, Julie Borup Jensen, som kom og besøgte Karavana:

”Jeg fik en vejledningstime, og så ville hun gerne lige se, hvad jeg arbejdede med. Det føltes helt fantastisk, at hun var interesseret i det. Hun arbejdede med det musiske, og det giver en særlig vægt bagved, når hun så fortæller om sine forskningsprojekter.”

Tag imod inspirationen

Geske Marie har et godt råd til dem, der overvejer at starte eller starter på KREA:

”Vælg fysisk fremmøde til uddannelsen og ta’ imod inspiration og undervisning uden nødvendigvis at tænke på, hvad du lige får ud af dét og dét oplæg. Tag summen af det hele med og så tro på, at det hen ad vejen ligesom synker ind, for det gør det.”

Vil du også have viden om innovation og læring som Geske Marie, så du kan implementere det på din arbejdsplads? Læs mere om masteruddannelsen i Læreprocesser med specialisering i Innovation og Kreativt Læringsdesign her og ansøg her inden d. 7. januar 2026