Samtidig glæder Thomas sig til at skulle lave webinarer. Han prøver i højere grad at klippe webinarerne op i medrivende elementer for at få en kreativ effekt ind. Han synes, det er spændende med en udfordring, hvor det lidt mere kedelige skal peppes op, så kommunikationen resonerer hos modtageren.
Thomas glæder sig også til at implementere sit hjertebarn i det kreative arbejdsrum – rollespillet – fordi han har fået nogle argumenter gennem uddannelsen for, hvordan det virker:
”Jeg er overbevist om, at jeg også kan sætte rollespil op. Det er spændende, fordi det interesserer mig i forvejen, og jeg vidste, at det kunne et eller andet. Gennem uddannelsen har jeg mærket, hvordan det virker, så nu kan jeg sige hvorfor og hvordan.”
På uddannelsen prøves der i praksis
Allerede fra første seminar på masteruddannelsen afprøvede de studerende en aktivitet på egen krop. De skulle danse deres egne livsforløb, og selvom det var grænseoverskridende, gav det Thomas en klar forudanelse om, hvad uddannelsen ville byde på:
”Vi turde lege og prøve at gøre nogle ting, som er fjollede. Det var virkelig spændende at kunne prøve nogle af de kreative og æstetiske processer af på egen krop.”
For ham var noget af det bedste, at de på uddannelsen prøvede det i praksis. Ifølge Thomas har det været en prioritering gennem hele uddannelsen fra undervisernes side. Han mener ikke, at det havde været det samme at læse om det, og det er også netop derfor, han kan implementere det i sit arbejde:
”Jeg har fået en styrket tro på, at kreative læreprocesser kan bringes i spil i sammenhænge, hvor man måske i første omgang tænkte, det kunne blive svært. Der er også nogle koncernfælles værdier i Undervisningsministeriet om at mærke kreativiteten.”
Thomas har mange kollegaer, der er nysgerrige på de idéer, han har med fra uddannelsen, og han har især fået et sprog for at motivere folk:
”Det er sjældent svært at få en sjov idé. Det er svært at få folk til at være med på det. Og det hjælper, at jeg har et sprog for det gennem øvelse og læring. Det er vigtigt at vide, hvordan man kan tale til hjernen, hvis ikke legebarnet er i folk med det samme. Så har vi arbejdet med, at man skal gå ned ad en logisk og rationel vej for at få dem til at sige ja.”
Vælg det sjove - vælg KREA
Thomas har et godt råd til dem, der overvejer at læse en masteruddannelse:
”Vælg noget, som er sjovt. Ellers kommer man aldrig igennem det. Og så skal man vælge KREA, fordi det er sindssygt sjovt at lære dét. Hvis man har lyst til at sætte sig selv i spil og prøve at blive sat i spil, så er det her.”
Vil du som Thomas også have viden om kreative processer og læring på en sjov måde, som du kan implementere på din arbejdsplads? Læs mere om masteruddannelsen i Læreprocesser med specialisering i Innovation og Kreativt Læringsdesign her og ansøg inden 7. januar.