Forside

Hvordan har COVID-19 pandemien påvirket danske destinationer og turismevirksomheder?

: 07.05.2021

COVID-19-pandemien har udfordret dansk turisme som aldrig før. Hvad tænker potentielle gæster om fremtidige rejser mht. steder, aktiviteter og oplevelser? Hvordan reagerer destinationer og virksomheder på de ny rammevilkår mht. sundhed og vigende indtægter i forhold til udvikling af oplevelser og service? Hvordan kan destinationsselskaber og erhvervet skabe de bedst mulige rammer for dansk turisme i en ny og anderledes verden?

I projektet 'Viden til Tiden' har forskere fra forskningsgruppen Kultur og Forbrug på Institut for Kultur og Læring, AAU, undersøgt, hvordan pandemien har påvirket danske destinationer og turismevirksomheder. Initiativet er en del af projektet 'Kickstart Dansk Turisme', som er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse. Du kan læse mere om forskningen i projektet nedenfor: 

Forskernes blogs om COVID-19 og turisme

VANDRETURE HITTER: VIRKSOMHEDER SATSER PÅ OUTDOOR-TURISMEN UNDER OG EFTER – COVID-19
Danskerne har i den grad taget klichéerne ”kom ned i gear” og ”træk stikket” til sig under covid-19-pandemien. I dette indlæg stiller vi skarpt på, hvordan virksomheder har adapteret deres outdoor-produkter til det danske marked, og hvad vi kan tage med til sommeren 2021 og fremover.

TALENDE BILLEDER - HVAD KAN VI LÆRE AF #BAREDANMARK-KAMPAGNEN PÅ INSTAGRAM? (1/2)
”Meget mere end bare Danmark”-kampagnen har inspireret danskerne til at dele deres ferieoplevelser på sociale medier. Men hvad kendetegner Danmark som ferieland ifølge danskerne? Vi præsenterer her den første del af en analyse af Instagram-billeder med hashtagget #baredanmark.

ALT MELLEM HIMMEL OG JORD? #BAREDANMARK PÅ INSTAGRAM (2/2)
I dette vidensindspark kigger vi nærmere på de 39.570 billeder på Instagram, som blev tagget med #baredanmark i sommeren og efteråret 2020. Analysen giver vigtige fingerpeg om, hvilke temaer kommende SoMe-kampagner med fordel kan fokusere på.

KULTUROPLEVELSER UNDER PANDEMIEN: POWERED UP, VIRTUAL BY ORIGIN, CO-CREATED ONLINE
Hvordan har museer og teatre under nedlukningen gentænkt formidlingen af kulturen på nye platforme og i anderledes formater? Vi peger på tre typer af innovationer, der sætter strøm til nuværende oplevelser, udvikler online formater og mere radikalt inddrager brugerne.

TO STAY ELLER TO GO? INTERNATIONALE PERSPEKTIVER PÅ CORONA-POP-UPS
Nedlukninger og begrænsninger som følge af corona-pandemien har tvunget restaurationer og turismevirksomheder til at tænke nyt og kreativt. Artiklen her kigger nærmere på inspirerende danske og internationale tiltag.

POP-UP, POP-IND ELLER POP-UD? INNOVATION PÅ AALBORGS MADSCENE UNDER OG EFTER CORONA
Begrænsninger og restriktioner i kølvandet af corona-krisen har tvunget restauranter og caféer til at tænke nyt og kreativt for at få forretningen til at løbe rundt. Artiklen giver et par konkrete eksempler fra Aalborg, der har taget udgangspunkt i ”pop-up, pop-ind eller pop-ud”.

’NEARCATION’ I DANSK TURISME 2020 - ENGANGSFORESTILLING ELLER VEJEN FREM?
​I kølvandet på corona-pandemien har destinationer og attraktioner ikke kun i Danmark, men overalt i Europa måtte rette deres markedsføring mod hjemlige markeder. Vi ser nærmere på innovative kampagner målrettet hjemme- og nærmarkeder og på 'nearcation'-tendensen.

Kontakt

Lektor Laura James
Telefon 9940 9191
Mail: leja@ikl.aau.dk

Læs mere på hjemmesiden for Dansk Kyst- og Naturturisme.