Spring til indhold.

Nyhed

Jeg stjæler gode idéer fra uddannelsen til mit arbejdsliv

I sommers løb Søren Dalager Petersen en tur i den sene eftermiddagssol. Han løb forbi kirken i landsbyen – lyset var rigtigt, og følelsen var rigtig. ”Hold kæft, hvor er det fedt det her, jeg bliver nødt til at stoppe op og tage et billede af mig selv,” tænkte han. Han er blevet bedre til at mærke sig selv i verden og er kommet mere i balance. ”Det er fedt at kunne få dét ud af en Master på universitetet”, siger han.

Af Freja Bente Skinnerup, studentermedhjælper ved SSH EVU-enheden

Søren Dalager Petersen havde mange bolde i luften, da han i 2023 startede på Masteren i Procesledelse og Organisatorisk Forandring (PROF). I 2025 færdiggjorde han, og boldene flyver stadig rundt. Selv siger han, at han stjæler gode idéer fra uddannelsen og bruger dem i sit arbejdsliv. 

Til daglig er han formand for lokalafdelingen i Forsikringsforbundet i LB Forsikring, hvor han varetager 400 medlemmers interesse. Samtidig er han aktiv i både selskabets samarbejds- og arbejdsmiljøudvalg samt selskabsbestyrelse. 

Det primære fokus for Søren er det psykiske og fysiske arbejdsmiljø. Han valgte PROF, fordi han ”gerne vil være med til at lede forandringer og processer lokalt.”

Regenerativ ledelse – fra PROF til praksis

Søren implementerer idéer direkte fra uddannelsen i sin praksis og i sit privatliv. Særligt gennemsyrer ét aspekt fra uddannelsen måden, hvorpå han betragter arbejdslivet – nemlig den regenerative ledelse:

Vi er ikke bare dem, vi er, når vi er på arbejde. Hvis mistrivsel på jobbet gør, at det påvirker én i privaten, så har vi et problem, der skal tages hånd om – og det skal arbejdspladsen have blik for. Vi skal gøre vores kollegaer og medarbejdere til mere end det, de var, da de startede. De skal gå lidt mere glade hjem, end da de kom – det er det rigtigt regenerative for mig.

Søren Dalager Petersen

Netop denne filosofi praktiserer Søren i LB Forsikring, når han påvirker en arbejdslivsretning med pauser og natur. Mange af Sørens kollegaer sidder fra 08.30 til 16.00 bag en computerskærm, og han vil gerne skabe måder at trives på i sådan en hverdag:

”Det er jo i virkeligheden brugen af andre rum med den tanke at lade sig inspirere af natur og hinanden. Jeg arbejder aktivt for hjernepauser i løbet af en arbejdsdag. Det viser jeg mine medarbejdere og praktiserer selv, som jeg har lært det på uddannelsen. Jeg hugger af gode idéer og stjæler med arme og ben.”

Regenerativ ledelse blev en åbenbaring for Søren, fordi den satte ord på netop det, han tænker om ledelse. Med det som prisme kan han gøre en reel forskel for sine kollegaer, og det var hele grunden til, at han gerne ville være fælles tillidsrepræsentant og bane vejen for det gode arbejdsliv.

Uddannelsens faglige og sociale gevinster

Efter gymnasietiden var der en tåge af skoletræthed, men en længsel efter læring blev ved med at banke på. Det er den samme bankende længsel, der banede vejen for masteruddannelsen. 

Søren beskriver, at det er ”drønhamrende spændende” at få læring ind, og at uddannelsen trods komplekst stof ikke er så stejl, at man ikke kan følge med. Underviserne anvender nemlig praksisnær undervisning. En særlig ting, som Søren bemærker i den sammenhæng, er Aalborg Universitets måde at arbejde på:

”Der bliver lagt op til, at opgaver skrives sammen, og det gør også, at man får nogle af de nuancer med, som man måske ikke selv ville få med. Man får nogle at spille ping pong med.”

For Søren er det her, at den helt gode læring har fundet vej fra uddannelse til virkelighed. Han ser nemlig, hvordan samspillet i et voksent og trygt diskuterende rum bærer frugt og spirer i mange retninger. Han har følt sig set og anerkendt i de forskellige måder at betragte ledelse på, og han er især blevet opmærksom på, hvor vigtigt det er at blive udfordret på sine egne perspektiver. 

Søren nævner, at særligt én medstuderende med baggrund i antropologien har skubbet til ham:

”Jeg kan godt være meget fra A til B: Sådan her er det. Nogle gange har jeg fået spørgsmålet – ’Det er jo en spændende antagelse, du har. Hvorfor er det sådan?’  – og det giver også anledning til refleksioner. Det skubber til mig og min personlige udvikling.”

Denne udvikling spirer også til eksamen, fordi man ifølge ham er blevet udfordret på sine perspektiver gennem undervisningen. Til den første eksamen lurede nervøsiteten hos ham. Håndfladerne var fugtige, hjertet bankede i takt med tankernes turbo, og stemmen var lidt mere nasal. Alt dette trådte dog lidt i baggrunden for Søren, fordi eksamen på PROF omhandler noget, man selv brænder for:

Det fede er, at du ikke skal have paratviden på 13 forskellige emner, og så er du heldig at trække ét bestemt emne. Du får lov at fordybe dig i dét, som interesserer dig. Det gør det bare meget mere interessant, at man kan overføre det, man lærer, til sin egen virkelighed.

Søren Dalager Petersen

Både den faglige og sociale del er vigtig for Søren. Han har både formet skulpturer, fået tætte, personlige venner og været med til at indføre en sjov trøjetradition på sit hold:

”Vi var et par stykker, der blev enige om, at der skulle være statement t-shirts eller julesweaterfredag. Vi havde et godt sammenhold, og vi kommer fra så forskellige steder i livet og i Danmark, men alligevel er vi jo på mange måder ens og har de samme problemstillinger.”

”Danmarks bedste Master"

Søren har ét råd til dem, der overvejer at tage Masteren i Procesledelse og Organisatorisk Forandring:

”Folk skal tage den. Det er Danmarks bedste Master.”

Vil du også skabe værdi i dit arbejdsliv på Danmarks bedste Master ligesom Søren? Læs mere om Master i Procesledelse og Organisatorisk Forandring her og ansøg inden 7. januar.