Netop denne filosofi praktiserer Søren i LB Forsikring, når han påvirker en arbejdslivsretning med pauser og natur. Mange af Sørens kollegaer sidder fra 08.30 til 16.00 bag en computerskærm, og han vil gerne skabe måder at trives på i sådan en hverdag:
”Det er jo i virkeligheden brugen af andre rum med den tanke at lade sig inspirere af natur og hinanden. Jeg arbejder aktivt for hjernepauser i løbet af en arbejdsdag. Det viser jeg mine medarbejdere og praktiserer selv, som jeg har lært det på uddannelsen. Jeg hugger af gode idéer og stjæler med arme og ben.”
Regenerativ ledelse blev en åbenbaring for Søren, fordi den satte ord på netop det, han tænker om ledelse. Med det som prisme kan han gøre en reel forskel for sine kollegaer, og det var hele grunden til, at han gerne ville være fælles tillidsrepræsentant og bane vejen for det gode arbejdsliv.
Uddannelsens faglige og sociale gevinster
Efter gymnasietiden var der en tåge af skoletræthed, men en længsel efter læring blev ved med at banke på. Det er den samme bankende længsel, der banede vejen for masteruddannelsen.
Søren beskriver, at det er ”drønhamrende spændende” at få læring ind, og at uddannelsen trods komplekst stof ikke er så stejl, at man ikke kan følge med. Underviserne anvender nemlig praksisnær undervisning. En særlig ting, som Søren bemærker i den sammenhæng, er Aalborg Universitets måde at arbejde på:
”Der bliver lagt op til, at opgaver skrives sammen, og det gør også, at man får nogle af de nuancer med, som man måske ikke selv ville få med. Man får nogle at spille ping pong med.”
For Søren er det her, at den helt gode læring har fundet vej fra uddannelse til virkelighed. Han ser nemlig, hvordan samspillet i et voksent og trygt diskuterende rum bærer frugt og spirer i mange retninger. Han har følt sig set og anerkendt i de forskellige måder at betragte ledelse på, og han er især blevet opmærksom på, hvor vigtigt det er at blive udfordret på sine egne perspektiver.
Søren nævner, at særligt én medstuderende med baggrund i antropologien har skubbet til ham:
”Jeg kan godt være meget fra A til B: Sådan her er det. Nogle gange har jeg fået spørgsmålet – ’Det er jo en spændende antagelse, du har. Hvorfor er det sådan?’ – og det giver også anledning til refleksioner. Det skubber til mig og min personlige udvikling.”
Denne udvikling spirer også til eksamen, fordi man ifølge ham er blevet udfordret på sine perspektiver gennem undervisningen. Til den første eksamen lurede nervøsiteten hos ham. Håndfladerne var fugtige, hjertet bankede i takt med tankernes turbo, og stemmen var lidt mere nasal. Alt dette trådte dog lidt i baggrunden for Søren, fordi eksamen på PROF omhandler noget, man selv brænder for: