Spring til indhold
Forside

Nyhed

Ny kampagne: Krænkende handlinger mod unge på det digitale arbejdsmarked skal stoppes

Lagt online: 11.10.2022

Unge influencere og platformsarbejdere oplever i stigende grad krænkende handlinger på det digitale arbejdsmarked. Kampagnen ’Tænk hvis det var omvendt’ skal være med til at belyse problemet og forhindre flere krænkelser.

Nyhed

Ny kampagne: Krænkende handlinger mod unge på det digitale arbejdsmarked skal stoppes

Lagt online: 11.10.2022

Unge influencere og platformsarbejdere oplever i stigende grad krænkende handlinger på det digitale arbejdsmarked. Kampagnen ’Tænk hvis det var omvendt’ skal være med til at belyse problemet og forhindre flere krænkelser.

Flere og flere unge influencere, gamere og platformsarbejdere på det digitale arbejdsmarked oplever krænkende handling. Det skal en ny kampagne nu sætte en stopper for.

Ny forskning fra Center for Ungdomsforskning ved Aalborg Universitet, Roskilde Universitet og Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø er mundet ud i en kampagne, ’Tænk hvis det var omvendt’, der skal forebygge krænkende handlinger på det digitale arbejdsmarked.

Digitalisering og nye beskæftigelsesformer udgør en udfordring for unges psykosociale arbejdsmiljø. Hate, krænkelser, chikane, trusler, eller diskriminering fra kunder eller følgere er eksempler på nogle af de psykosociale risici. Disse risici forstærkes, når arbejdet er digitalt formidlet via apps, når det er ureguleret og når det udføres alene. Dette kalder på viden om, hvordan krænkende handlinger forebygges på et ureguleret arbejdsmarked.

Influencere skal hjælpe kampagnen på vej

To professionelle influencere har videreudviklet forskningsprojektets ideer og budskaber til to selvstændige dele af kampagnen. Kampagnen offentliggøres på deres sociale medie-kanaler (YouTube, Instagram).

Guld Dennis har produceret en video, der retter sig mod krænkende handlinger fra private kunder, der benytter sig af digitale platforme til at få deres fastfood bragt til døren, eller til at booke rengøring til private hjem. ’Tænk hvis det er omvendt’ er en YouTube kampagne, der fra i dag med grovkornet humor gør opmærksom på menneskene bag serviceydelsen ved at vende rollerne om mellem kunden og platformsarbejderen. Link til kampagnevideo.

Alexandra Staffensen har udarbejdet indhold, der skal forebygge krænkende handlinger fra følgere på sociale medier. Alexandra Staffensen har en særlig styrke i at nedbryde tabuer og sætte vanskelige emner til diskussion på sin helt egen måde. Alexandra benytter sin personlige, sociale platform til at rette fokus mod de mange former for grænseoverskridende og krænkende handlinger, der nærmest er blevet en norm blandt mange unge influencere og gamere. Alexandras kampagne starter den 27. oktober på Instagram-profilen: alexandra_staffensen

Baggrundsinfo
Kampagnen ’Tænk hvis det var omvendt’ er udviklet med udgangspunkt i data indsamlet i forskningsprojektet ’Risiko, arbejdsmiljø og krænkende handlinger: Unge på digitale arbejdsmarkeder’ (RADAR II). Kampagnen er udviklet i samarbejde med 11 repræsentanter fra platformsvirksomheder, influenceragenturer, fagforeninger samt unge, der selv har digitalt medieret arbejde.

Projektet er finansieret af Arbejdsmiljøforskningsfonden, og udføres i et samarbejde mellem forskere fra Roskilde Universitet, Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø og Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet.

text

Kontakter

Mette Lykke Nielsen, AAU, Center for Ungdomsforskning (CeFU), Institut for Kultur og Læring:
Mail: mln@ikl.aau.dk - mobil: 2029 4911

Dorte Larsen, Specialkonsulent, AAU, Institut for Kultur og Læring
Mail: dl@ikl.aau.dk - telefon: 9940 9965

Johnny Dyreborg, Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA)
Mail: jdy@nfa.dk

Louise Yung Nielsen, Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab, Roskilde Universitet
Mail: lyn@ruc.dk

Jeannette Bylov, presserådgiver, AAU, mobil: 24 23 05 66