På tværs af de europæiske lande er det en udfordring, at et stigende antal unge ikke gennemfører en ungdomsuddannelse, men dropper ud undervejs. Det gør sig ikke mindst gældende på erhvervsuddannelserne. Den tendens har forskere fra Institut for Kultur og Læring på Aalborg Universitet, NLP Aalborg/ Center for Unges Livsmestring og det norske kompetencecenter RVTS Sør de seneste tre år med projektet, Solution By Inclusion, forsøgt at ændre på.
- Vi har i samarbejde med elever og undervisere fra Tradium og uddannelsesinstitutioner i Italien og på Malta deltaget i projektet Solution By Inclusion, der har haft til formål at styrke elevernes trivsel og reducere frafaldet blandt de unge med op til 20 procent. I forhold til projektet, har vi fra AAU udviklet innovative redskaber til at måle frafald, mental trivsel og social inklusion. Vi har haft en samskabende tilgang til udviklingen af redskaberne, hvilket betyder, at de er udviklet i samarbejde med de studerende fra de tre skoler. Redskaberne har vi anvendt til at måle og evaluere på effekten af indsatserne over flere omgange i løbet af projektet, siger Leonora Hedegaard, som er videnskabelig assistent i forskningsgruppen CaBE, der er partner i projektet.
Mistrivslen er udbredt blandt alle unge
Det nye undervisningsmateriale består af en række livsmestringsredskaber, som både kan hjælpe eleverne på ungdomsuddannelserne individuelt og i klassefællesskaber.
- Det, vi har set undervejs i projektet, er, at det ikke kun er sårbare unge, der mistrives, det gælder også ellers velfungerende unge. Blandt andet fremgår det tydeligt, at elever fra Tradium slår ud i forhold til skoleudbrændthed.
- Det har derfor været vigtigt for os at udvikle undervisningsmateriale, der er målrettet alle unge på ungdomsuddannelserne. I den forbindelse er det vores anbefaling, at materialerne benyttes på alle ungdomsuddannelser, hvis vi skal mindske frafaldet på erhvervsuddannelserne og de øvrige ungdomsuddannelser, forklarer Mogens Rude, som er projektleder hos NLP Aalborg/ Center for Unges Livsmestring.