Spring til indhold.
Forside

Nyhed

Nyt undervisningsmateriale styrker elevers trivsel og mindsker frafald på ungdomsuddannelser

Som led i et aktuelt forskningsprojekt har en gruppe forskere fra Institut for Kultur og Læring, NLP Aalborg/Center for Unges Livsmestring og norske RVTS Sør i samarbejde med erhvervsskolerne Tradium, IAL FVG i Italien og GEM16+ på Malta udviklet og målt på effekten af en række livsmestringsredskaber målrettet unge på ungdomsuddannelser. Den samlede evaluering har afdækket et potentiale til at styrke elevers trivsel og reducere frafaldet på ungdomsuddannelserne.

På tværs af de europæiske lande er det en udfordring, at et stigende antal unge ikke gennemfører en ungdomsuddannelse, men dropper ud undervejs. Det gør sig ikke mindst gældende på erhvervsuddannelserne. Den tendens har forskere fra Institut for Kultur og Læring på Aalborg Universitet, NLP Aalborg/ Center for Unges Livsmestring og det norske kompetencecenter RVTS Sør de seneste tre år med projektet, Solution By Inclusion, forsøgt at ændre på.

- Vi har i samarbejde med elever og undervisere fra Tradium og uddannelsesinstitutioner i Italien og på Malta deltaget i projektet Solution By Inclusion, der har haft til formål at styrke elevernes trivsel og reducere frafaldet blandt de unge med op til 20 procent. I forhold til projektet, har vi fra AAU udviklet innovative redskaber til at måle frafald, mental trivsel og social inklusion. Vi har haft en samskabende tilgang til udviklingen af redskaberne, hvilket betyder, at de er udviklet i samarbejde med de studerende fra de tre skoler. Redskaberne har vi anvendt til at måle og evaluere på effekten af indsatserne over flere omgange i løbet af projektet, siger Leonora Hedegaard, som er videnskabelig assistent i forskningsgruppen CaBE, der er partner i projektet.

Mistrivslen er udbredt blandt alle unge

Det nye undervisningsmateriale består af en række livsmestringsredskaber, som både kan hjælpe eleverne på ungdomsuddannelserne individuelt og i klassefællesskaber.

- Det, vi har set undervejs i projektet, er, at det ikke kun er sårbare unge, der mistrives, det gælder også ellers velfungerende unge. Blandt andet fremgår det tydeligt, at elever fra Tradium slår ud i forhold til skoleudbrændthed.

- Det har derfor været vigtigt for os at udvikle undervisningsmateriale, der er målrettet alle unge på ungdomsuddannelserne. I den forbindelse er det vores anbefaling, at materialerne benyttes på alle ungdomsuddannelser, hvis vi skal mindske frafaldet på erhvervsuddannelserne og de øvrige ungdomsuddannelser, forklarer Mogens Rude, som er projektleder hos NLP Aalborg/ Center for Unges Livsmestring.

Fakta

  • Solution By Inclusion er et treårigt forskningsprojekt, som netop er afsluttet
  • Projektet er støttet med 3,3 mio. kr. af EU’s Erasmus+-program
  • Partnerne i projektet er NLP Aalborg/Center for Unges Livsmestring, RVTS Sør, Aalborg Universitet og uddannelsesinstitutionerne Tradium i Danmark, IAL FVG i Italien og GEM16+ i Malta.
  • Fra AAU deltog professor Hanne Kathrine Krogstrup, adjunkt Nanna Møller Mortensen, videnskabelig assistent Leonora Hedegaard og videnskabelig assistent Martin Brygger Andersen fra forskningsgruppen CaBE på Institut for Kultur og Læring.
  • Link til undervisningsmaterialet: www.solutionbyinclusion.eu
  • Læs alle rapporter fra projektet: https://vbn.aau.dk/da/projects/solution-by-inclusion

Kontakt

Forskningsassistent Leonora Hedegaard

Tlf: 2180 2580
Email: leonorah@ikl.aau.dk