Institut for Kultur og Læring
Ph.d.-forsvar ved Michael Peter Jensen

Aalborg Universitet København
Lokale 2.1.043 - Aalborg Universitet København, A. C. Meyers Vænge 15, 2450 København
14.10.2022 Kl. 13:00 - 16:00
Alle er velkomne!
Dansk
On location
Deltagelse er gratis
Aalborg Universitet København
Lokale 2.1.043 - Aalborg Universitet København, A. C. Meyers Vænge 15, 2450 København
14.10.2022 Kl. 13:00 - 16:00
Dansk
On location
Deltagelse er gratis
Institut for Kultur og Læring
Ph.d.-forsvar ved Michael Peter Jensen

Aalborg Universitet København
Lokale 2.1.043 - Aalborg Universitet København, A. C. Meyers Vænge 15, 2450 København
14.10.2022 Kl. 13:00 - 16:00
Alle er velkomne!
Dansk
On location
Deltagelse er gratis
Aalborg Universitet København
Lokale 2.1.043 - Aalborg Universitet København, A. C. Meyers Vænge 15, 2450 København
14.10.2022 Kl. 13:00 - 16:00
Dansk
On location
Deltagelse er gratis
PROGRAM
13:00: Ph.d.-forsvaret begynder
- Velkomst og præsentation af bedømmelsesudvalget ved ordstyrer Lars Birch Andreasen
13:05: Ph.d.-forelæsning ved Michael Peter Jensen, herunder:
- Spørgsmål fra bedømmelseskomiteen (30 minutter hver)
- Spørgsmål fra salen. Vær venligst opmærksom på, at alle spørgsmål skal være baseret på den læste afhandling og skal være præsenteret for forsvarets ordstyrer senest i pausen efter forelæsningen.
- Der er indlagt en kaffepause undervejs i programmet
16:00: Forsvaret slutter.
Bedømmelseskomiteen træder tilbage for at færdiggøre den endelige indstilling af graden og vender derefter tilbage til forsvarslokalet for at præsentere bedømmelsen.
Forsvaret efterfølges af en reception, hvor Institut for Kultur og Læring er vært.
Skriversubjektivitet i det multimodale danskfag. En posthuman undersøgelse af affekt, krop og materialitet i skriveundervisningen
Resume af ph.d.-afhandlingen
Afhandlingen undersøger de affektive, kropslige og materielle aspekter af skrivning i danskundervisningen. Målet er at undersøge skriversubjektivitet, som det produceres i danskfagets multimodale praksisser. Med begrebet skriversubjektivitet afsøges i et posthumant perspektiv alternativer til de idealiserede forestillinger om skriveridentitet og skriveudvikling, som har domineret policy, forskning og pædagogik de seneste årtier.
Først undersøges i et literature review produktionen af skriversubjektivitet i policy og skriveforskning. På den baggrund gentænkes skrivning i relation til krop, affekt og materialitet.
Det teoretiske grundlag er en posthuman tilgang til skrivning, der prioriterer de affektive og materielle aspekter af skrivning. På baggrund af en postkvalitativ metodologi udvikles en haptisk videografi.
De empiriske undersøgelser viser for det første, hvordan skriversubjektivitet opstår som følge af aktive, humane kræfters produktive møder med passive, nonhumane kræfter. For det andet vises, hvordan skriversubjektet konstitueres af dets relationelle kapacitet. For det tredje påviser undersøgelserne at multimodalitet øger potentialet for affektive møder i undervisningen. Afsluttende argumenteres for en affektiv skrivepædagogik med en balancering af passive og aktive livskræfter i en orkestreret ubestemmelighed.
Deltagere
- Professor Mie Buhl, Aalborg Universitet
- Professor Nikolaj Elf, Syddansk Universitet
- Professor Bosse Bergsted, Østfold University College
- Lektor Bente Meyer, Aalborg Universitet
- Lektor Lars Birch Andreasen, Aalborg Universitet