Hartmut Rosa satte fokus på fremmedgørelse i højhastigheds­samfundet

Lagt online: 03.11.2022

Den anerkendte tyske sociolog, professor Hartmut Rosa, gæstede den 11. oktober Institut for Kultur og Læring på Aalborg Universitet for at tale om udviklingen i det senmoderne samfund. Arrangementet var på rekordtid fuldt booket, men forelæsningen kan nu ses online. Bag arrangementet stod læsekredsen i forskningsgruppen Processer og Læring i Organisationer (POLO) på Institut for Kultur og Læring, som arbejder på en antologi om organisatoriske og ledelsesmæssige forhold inspireret af Rosas tanker og ideer.

Hartmut Rosa satte fokus på fremmedgørelse i højhastigheds­samfundet

Lagt online: 03.11.2022

Der var rift om pladserne, da læsekredsen i forskningsgruppen POLO på Institut for Kultur og Læring den 11. oktober inviterede til åben forelæsning med den anerkendte tyske sociolog og politolog Hartmut Rosa. Han har i en række bøger, senest i bogen Resonans, som udkom på dansk i 2021, beskæftiget sig med emner som social acceleration, fremmedgørelse og resonans i det senmoderne samfund, hvilket har vakt stor opmærksomhed og genklang hos et bredt publikum. Det var derfor også et tætpakket lokale, der ventede den tyske professor, da han besøgte Aalborg Universitet for at stille skarpt på højhastighedssamfundet og de fremmedgørende aspekter ved udviklingen i det senmoderne samfund.

Inden for uddannelsesverdenen ser vi mange børn og unge, som mistrives, og ligeledes på arbejdspladserne, hvor mennesker går ned med stress og depression. Rosa tilbyder nogle velovervejede, sociologiske forklaringsmodeller og måder at forstå disse fænomener på, som inspirerer os i vores forskning.

Lone Hersted, lektor og leder af forskningsgruppen POLO

- Vi er glade for, at det er lykkedes os at få Hartmut Rosa til Aalborg, fordi hans tekster og idéer på rigtigt mange måder resonerer med POLO’s forskning inden for uddannelses-, organisations- og ledelsesfeltet, siger lektor Lone Hersted, der er leder af forskningsgruppen POLO, og fortsætter:

- Eksempelvis inden for uddannelsesverdenen ser vi mange børn og unge, som mistrives og ligeledes på arbejdspladserne, hvor mennesker går ned med stress og depression. Rosa tilbyder nogle velovervejede, sociologiske forklaringsmodeller og måder at forstå disse fænomener på, som inspirerer os i vores forskning.

Efter forelæsningen deltog Hartmut Rosa i et dialogmøde med POLO’s læsekreds, som arbejder på en antologi inspireret af den tyske sociologs tanker og ideer. Antologien udkommer på forlaget Samfundslitteratur i sommeren 2023.

Fakta:

- Hartmut Rosa er professor i sociologi på Friedrich Schiller Universitet i den tyske by Jena og direktør for Max Weber Institut i Erfurt
- Han er forfatter til en lang række bøger, bl.a. Fremmedgørelse og resonans og Resonans, som begge er udkommet på dansk
- Læs mere om forskningsgruppen POLO

Se Hartmut Rosas forelæsning