Spring til indhold.
Forside

Nyhed

Observationsred­skabet KIDS skal bruges i national undersøgelse af kvalitet i dagtilbud

Lagt online: 24.10.2022

Børne- og Undervisningsministeriet har igangsat en national undersøgelse af dagtilbudsområdet, og i den forbindelse er observationsredskabet KIDS, som er udviklet af professor Charlotte Ringsmose fra Institut for Kultur og Læring på Aalborg Universitet og lektor Grethe Kragh-Müller fra Aarhus Universitet, valgt som undersøgelsesredskab. Undersøgelsen løber til udgangen af 2023 og gennemføres af Danmarks Evalueringsinstitut og Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.

Nyhed

Observationsred­skabet KIDS skal bruges i national undersøgelse af kvalitet i dagtilbud

Lagt online: 24.10.2022

Børne- og Undervisningsministeriet har igangsat en national undersøgelse af dagtilbudsområdet, og i den forbindelse er observationsredskabet KIDS, som er udviklet af professor Charlotte Ringsmose fra Institut for Kultur og Læring på Aalborg Universitet og lektor Grethe Kragh-Müller fra Aarhus Universitet, valgt som undersøgelsesredskab. Undersøgelsen løber til udgangen af 2023 og gennemføres af Danmarks Evalueringsinstitut og Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.

Børne- og Undervisningsministeriet igangsatte i september en undersøgelse af kvaliteten i de danske dagtilbud på baggrund af en aftale mellem regeringen og Kommunernes Landsforening (KL) om kommunernes økonomi for 2022 og 2023. Undersøgelsen, som har til formål at sikre viden med relevans for både nationalt og kommunalt niveau samt i de enkelte dagtilbud, gennemføres af Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) og Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE) og løber til udgangen af 2023. I den forbindelse er observationsredskabet KIDS, som er udarbejdet af professor Charlotte Ringsmose fra LSP – Laboratorium for Praksisrettet Dagtilbud- og Skoleforskning – ved Institut for Kultur og Læring på Aalborg Universitet (AAU) og lektor Grethe Kragh-Müller fra Aarhus Universitet, blevet valgt som undersøgelsesredskab. KIDS skal således bruges til undersøgelse af 0-2-årige i vuggestuer og 3-5-årige i børnehaver, mens KIDS Dagpleje skal anvendes til undersøgelse af dagplejeområdet.
 
- KIDS er et systematisk observationsredskab, der er udviklet til at evaluere og udvikle kvalitet i dagtilbud. Fokus i redskabet er på at vurdere og udvikle de omgivelser, der udgør børnenes betingelser for trivsel, læring og udvikling, samt udvikling af den pædagogiske kvalitet med henblik på at fremme betingelserne for børns trivsel, læring og udvikling i en konkret dagligdag, forklarer Charlotte Ringsmose.

KIDS er et systematisk observationsredskab, der er udviklet til at evaluere og udvikle kvalitet i dagtilbud. Fokus i redskabet er på at vurdere og udvikle de omgivelser, der udgør børnenes betingelser for trivsel, læring og udvikling, samt udvikling af den pædagogiske kvalitet.

Charlotte Ringsmose, professor på Institut for Kultur og Læring

Udvikling af ledere i Kolding og Københavns Kommune
Konkret består KIDS af 130 udsagn fordelt på 9 udviklingsområder, som bl.a. omhandler børns fysiske miljø, relationer, leg og kommunikation. Det centrale i KIDS er desuden, at der på de enkelte områder vurderes ud fra det faktiske antal observerede handlinger og ikke ud fra målbeskrivelser eller hensigter. KIDS er baseret på national og international forskning i, hvad der giver gode udviklingsmuligheder for børn, og er udviklet i en dansk kulturel kontekst. Redskabet anvendes i en række kommuner i forbindelse med det kommunale tilsyn og pædagogisk udvikling, og aktuelt arbejder både Kolding og Københavns Kommune i samarbejde med LSP systematisk med KIDS i udviklingen af ledere i kommunen.

- I Kolding og Københavns Kommune skal vi helt tæt på den pædagogiske faglighed, og vi er spændte på, hvad det betyder, at lederne lærer at bruge redskabet. Men målet er, at de enkelte ledere får redskaber til at vide, hvor de skal sætte ind, og i kommunen får de mulighed for at understøtte ledernes arbejde med at udvikle kvaliteten. Samtidig har vi fra andre projekter oplevet, at man i forvaltningerne bruger KIDS til at klæde politikerne på til at tale pædagogisk kvalitet, siger Charlotte Ringsmose.

Fakta

- KIDS og KIDS Dagpleje er udarbejdet af professor og cand.pæd.psych. Charlotte Ringsmose fra Institut for Kultur og Læring på AAU og lektor og cand.psych. Grethe Kragh-Müller fra Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse på Aarhus Universitet
- KIDS udkom første gang i 2014 og blev revideret efter, en ny lovgivning på dagtilbudsområdet trådte i kraft i 2021
- KIDS Dagpleje udkom i 2021
- Børne- og Undervisningsministeriet har forud for undersøgelsen lavet syv delrapporter, som kan læses på ministeriets hjemmeside
- Læs mere om forskningsnetværket LSP